• دوشنبه ٧ اسفند ١٤٠٢-٠٩:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٩٣
چمران:

۴۸ درصد کل بودجه سهم حمل و نقل و ترافیک است/ امیدواریم بودجه۱۴۰۳ عقب ماندگی حمل و نقل شهر را جبران کند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بخش اعظمی از بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری به حوزه حمل و نقل و ترافیک اختصاص یافته است؛ با ابراز رضایت از توجه ویژه به این بخش، گفت: امیدواریم که این اقدامات ویژه بتواند عقب ماندگی سالهای اخیر را جبران کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران؛ صبح امروز دوشنبه(۷ اسفند ماه ۱۴۰۲) مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص تبیین بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران با بیان اینکه در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران جلسات فشرده ای از سوی کمیسیون های تخصصی و کمیسیون تلفیق برگزار شد و درنهایت زمینه ساز این امر شد که هفته گذشته این لایحه در صحن علنی در دو نوبت با رقمی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به تصویب برسد که این امر خوشبختانه در وعده قانونی انجام گرفت تا شهرداری تهران بتواند مطابق این مصوبه، برنامه ریزی هایی سال آینده خود در انعقاد تفاهم نامه ها، قراردادها و دخل و خرج های خود را تنظیم و عملیاتی کند.
وی با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده همچون امسال به موضوع مهم شهر تهران توجه دارد، خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم توسعه شهر بر موضوعات اساسی تأکید شده بود؛ لذا این موضوعات جدا و بودجه جداگانه برای آن پیش بینی شد. سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان، اضافه بر بودجه مصوب برای توسعه حمل و نقل عمومی تخصیص یافت که البته فراتر از برنامه ریزی های صورت گرفته، نیازها دیده شد؛ بر همین اساس در متمم بودجه، اعتبارات بیشتری در نظر گرفتیم.
چمران با تأکید بر اینکه ۱۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه یکی از سناریوهای پیش بینی شده بود که مورد تأیید قرار گرفت، تصریح کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان مازاد نیز برای توسعه حمل و نقل پیش بینی شد که منابع و مصارف آن کاملاً مشخص است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه یادآور شد: پس از طی مراحل اداری، بودجه سال آینده ابلاغ خواهد شد و شهرداری کار خود را آغاز خواهد کرد
چمران اضافه کرد: از ۱۵ هزار میلیارد تومان ۱۴ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی و هزار میلیارد تومان برای خدمات شهری است.
وی با اعلام اینکه نیمی از بودجه سال آینده به حمل و نقل و ترافیک اختصاص یافته است، ابراز امیدواری کرد که عقب ماندگی سالهای اخیر جبران شود.
وی همچنین با بیان اینکه سعی شده از مصارف هزینه ای و یا هزینه های جاری کاسته و هزینه های عمرانی افزوده شود، تصریح کرد: تلاش بر این بود هزینه ها نسبت به بودجه سال قبل، کاهشی باشد که این مهم محقق شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه 10 درصد از بودجه فرهنگی و اجتماعی، 48 درصد بودجه حمل و نقل و ترافیک، 15 درصد بودجه خدمات شهری و محیط زیست، 5 درصد بودجه ایمنی و مدیریت بحران، 2 درصد بودجه شهرسازی و  20 درصد بودجه توسعه و هوشمندسازی است، گفت: در سال قبل 40 درصد بودجه هزینه ای بود و در بودجه سال آینده 36 درصد بودجه هزینه ای است و مابقی به تملک دارایی سرمایه ای و مالی اختصاص دارد. 
وی در ادامه با تأکید بر اینکه جهت گیری بودجه کاملاً مشخص است که به سمت کاهش هزینه ها رفته و برای حل مسائل اصلی شهر، بودجه بیشتری اختصاص یافته است، یادآور شد: این بودجه کمک خواهد کرد که مسائل باقی مانده حل شود. البته برای پروژه های عمرانی شهر به صورت جزئی برنامه ریزی شده که پس از تصویب نهایی بودجه، این ارقام در دسترس قرار خواهد گرفت.
 
درآمدها در حال تحقق است
در ادامه مهدی چمران در پاسخ به سئوال خبرنگاران با بیان اینکه همیشه ثبت هزینه ها خصوصاً عمرانی به سرعت عملی نمی شود و  بودجه شهرداری در سال جاری با احتساب متمم از ۱۰۴ همت به ۱۵۰ همت در سال آینده رسیده است؛ عنوان کرد: اینکه متمم ارائه شده به این معناست که درآمدها در حال تحقق است. بودجه چندان زیاد نشده بلکه قیمت ها بالا رفته است. نباید خیلی خوشحال شویم که بودجه به این میزان رسیده بلکه باید این موضوع را در نظر گرفت که متأسفانه هزینه ها افزایش یافته است.
وی تأکید کرد: قطعاً ما باز هم مشکل خواهیم داشت و باید تلاش کنیم که محقق شود؛ شهرداری رقم بیشتری پیشنهاد داده بود و شورا رقم ۱۷۰ همتی را به ۱۵۰ همت کاهش داد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه ثبت هزینه ها به سرعت عملی نمی شود، گفت: در مواردی ثبت هزینه های پروژه های عمرانی به سال بعد موکول می شود و این موضوع همواره وجود داشته است.
وی با بیان اینکه عوارض اضافه بر طرح جامع شهر و تراکم و یا جرائمی که بر اساس تخلف اخذ می شود، درآمد ناپایدار است؛ یادآور شد: تمام درآمدهای حوزه شهرسازی ناپایدار نیست. برخی از نقاط شهر نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و ما ظرفیت نوسازی و بازسازی زیادی داریم. این موارد درآمدهایی است که باید ایجاد شود.
چمران تأکید کرد: افزایش عوارض به همین دلیل از میزان حقوق کارمندان کمتر بود؛ تلاش بر این بود که کسی که بیشتر ساخت و ساز انجام داده و بیشتر از شهر استفاده کرده، عوارض بیشتری بپردازد. عوارض بخش اول عوارض پایدار است که متأسفانه این عوارض پایدار هنوز افزایش خوبی نداشته و البته از ابتدا نیز کم بوده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برخی سالها فیش عوارض نوسازی چاپ نشده بود؛ گفت: این موضوع مطرح می شد که هزینه عوارض پایدار از هزینه چاپ فیش های عوارض کمتر است.
وی ادامه داد: افزایش عوارض به صورت پنج ساله انجام شد؛ البته این افزایش با نرخ تورم همسان نیست. رقم عوارض مقداری افزایش یافته است. نباید در زمان آغاز ساخت یک ساختمان تمام پول را از مالکان گرفت. بیمه، شهرداری و بخش های مختلف در ابتدای ساخت، رقم بالایی اخذ می کنند و می گویند: برو بساز!
چمران با تأکید بر اینکه امیدواریم به تدریج اخذ عوارض پایدار افزایش یابد، تصریح کرد: ۳۶ درصد از اعتبارات بودجه هزینه ای و مابقی آن عمرانی است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی دیگر که به موضوع وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در سال آینده اختصاص یافت با بیان اینکه یکی از شرکت های داخلی تنها ۵۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده است، اظهار کرد: تعدادی از اتوبوس ها نیز در حال تست است و سال آینده وارد ناوگان خواهد شد مضافاً بر اینکه شهرداری قراردادها را منعقد کرده و مبالغ را پرداخت کرده است.
 
بنیاد مسکن و شهرداری برنامه مشترک برای مسکن دارند
وی همچنین با اشاره به برنامه های مشترک شهرداری و بنیاد برای کاهش اجاره بها در تهران با تأکید بر اینکه می توان این وعده را داد که سال آینده وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی بهتر خواهد بود، گفت: در حوزه مسکن نیز برنامه های زیادی در نظر گرفته شده است. بنیاد و شهرداری برنامه های مشترک را اجرا خواهند کرد که در کاهش اجاره بها مؤثر خواهد بود، اما چون عملیاتی نشده جزئیات بیشتری را نمی توان ارائه کرد.
چمران حضور چینی ها برای ساخت مسکن را تنها در حد تفاهم نامه برشمرد و در این خصوص، تصریح کرد: به محض اینکه این تفاهم نامه ها به قرارداد تبدیل شود، جزئیات آن اعلام خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما هم از خدا می خواهیم شهر ارزان اداره شود؛ تأکید کرد: تلاش ما بر این است که شهر در بخش های مختلف ارزان اداره شود. تلاش این بوده که برای مثال در بخش خدمات شهری با پیمانکارانی قرارداد منعقد شود که قیمت ها ارزان تر تمام شود و امیدواریم تمام دستگاه ها پای کار بیایند تا شهر را برای مردم ارزان تر کنیم.
 
درآمد حاصل از فروش املاک صرف توسعه شهر می شود
وی با تأکید بر اینکه برخی اموال باید فروخته شود؛ تصریح کرد: برخی از این اموال ضرورت نگهداری برای شهرداری ندارد. وقتی ملکی خوب باشد حفظ خواهد شد تا از آن درآمد حاصل شود. اینگونه نیست که دارایی های شهر را به فروش بگذاریم و قطعاً مواردی که برای شهر ارزشمند و درآمدزاست؛ به فروش نخواهد رسید. مواردی به صورت پایاپای به فروش می رسد و درآمد حاصل از آن صرف توسعه شهر خواهد شد.
چمران با بیان اینکه ۱۲ هزار میلیارد یورو برای توسعه حمل و نقل عمومی و دیگر بخش هاست، اظهار کرد: دولت برای مترو حداقل نیمی از هزینه ها را پرداخت خواهد کرد و بخشی از آن را شهرداری پرداخت می کند. رقم قراردادهای چین توسط دولت، بخش خصوصی خارجی و بخش خصوصی داخلی پرداخت خواهد شد و فراتر از بودجه شهرداری است.
وی با بیان اینکه پروژه امتداد بزرگراه یادگار امام در سال آینده بودجه خوبی را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: اگر معارضین پروژه بزرگراه شهید بروجردی برطرف شود، سال آینده به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید. برای بزرگراه شهید شوشتری نیز اعتبار ویژه ای پیش بینی شده و فاز اول آن سال آینده اجرایی خواهد شد.
 
از تولید داخلی حمایت می کنیم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه بنده وعده ای نمی دهم؛ گفت: بنده در مورد کارهایی که انجام شده، صحبت کردم. شهرداری حتی برای اتوبوس برقی نیز قرارداد بست و عملیاتی شده اما خودروساز اعلام کرده که تا پایان سال آینده اتوبوس تحویل می دهد. ما حتی اگر قیمت اتوبوس داخلی گران تر باشد ترجیح می دهیم که از تولید داخلی حمایت کنیم.
وی افزود: قراردادهایی که در داخل کشور منعقد شد گران تر است و باز هم تأکید می کنیم که از شرکت های داخلی خریداری شود. شرکت های خارجی نیز پس از جبران ضرورت های فعلی باید انتقال تکنولوژی را در پیش بگیرند.
چمران با بیان اینکه زمانی خرید خارجی انجام می شود که ببینیم اتوبوس تأمین نمی شود، گفت: بیشترین اتوبوس داخلی تحویلی ۵۰ دستگاه است و از همان خودروساز نیز تشکر می کنیم؛ چراکه می دانیم تمام توان خود را به کار گرفتند تا همین میزان اتوبوس را نیز تحویل دهند؛برخی خودروسازان نیز ۳۵ دستگاه می توانند تحویل دهند. تعدادی از اتوبوس ها وارد خطوط شده و پس از این نیز به تدریج اتوبوس ها وارد خواهد شد.
وی در ادامه پاسخ به این سئوال تأکید کرد: تلاش بر این است که با کمک مپنا و جهاد دانشگاهی اتوبوس های برقی در داخل کشور تولید شود. در بخش داخلی به برخی خودروسازان برای ایرادات اتوبوس ها هشدار داده شد و خودشان نیز می دانند و برای رفع آن تلاش می کنند. ما نیز به آنها کمک می کنیم تا ایرادات را رفع کنند. ما اتوبوس خارجی معیوب نداریم و تنها چند دستگاه وارد شده که به صورت آزمایشی در حال فعالیت هستند. شرکت خارجی این تضمین را داده که در صورت وجود مشکل، اتوبوس های جایگزین را تأمین کند.
 
تا پایان سال 1403 تعداد 2هزار اتوبوس داخلی تولید می شود
رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در صورت تحویل به موقع تا پایان۱۴۰۳ دو هزار اتوبوس تولید داخلی به ناوگان وارد می شود گفت: شرکتی که ما در چین با آن قرارداد بسته ایم روزانه ۴۵۰ دستگاه اتوبوس می سازد و نه تنها برای ما بلکه برای اروپا و آمریکا نیز اتوبوس تولید می کند؛ البته قیمت آن اتوبوس ها بالاتر است.
وی ابراز امیدواری کرد که اتوبوس ها به موقع تحویل داده شود و تا پایان سال آینده دو هزار دستگاه اتوبوس تولید داخلی به ناوگان وارد شود.
چمران با بیان اینکه قراردادهای تولید واگن نیز منعقد شده است، خاطرنشان کرد: کارسازی ها صورت گرفته و ساخت واگن های مترو در حال انجام است.
وی با تأکید بر اینکه با پیشنهاد وزارت صمت و اصرار وزیر صمت، تمام اتوبوس های وارداتی از چین برقی خواهند بود، گفت: در حوزه برقی سازی داخلی نیز تعدادی اتوبوس تا پایان سال آینده تحویل داده خواهد شد. سه شرکت کنار هم قرار خواهند گرفت تا اتوبوس های داخلی ساخته شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بارگذاری املاک پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: بخشی از این اعتبار برای مولدسازی است. بخشی دیگر نیز ساخت و ساز انجام داده اند که دیگر نیازی به مولدسازی ندارد.
وی با اعلام اینکه در حوزه شهرسازی و تخلفات باید خلاصه بگوییم که کیسه ای برای این موضوع ندوخته ایم، اظهار کرد: ما بودجه کمی برای این بخش در نظر گرفته ایم و تمام تلاش ما این است که جلوی تخلفات را بگیریم. حتی در منطقه ۱۹ برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز کشته دادیم.
چمران تأکید کرد: شورا و شهرداری برای تخلفات کیسه ندوخته است و همواره سعی کردیم که درآمد حاصل از تخلفات که ناگزیر است، کم باشد. شهرداری به اندازه ای درآمد دارد که چشم به تخلفات ندوزد. تلاش ما این است که طرح جامع و تفصیلی به خوبی اجرایی شود.
 
محدوده شهر تهران بزرگ نشده است
چمران در ادامه این جلسه با بیان اینکه محدوده شهر تهران به هیچ وجه بزرگ نشده است، خاطرنشان کرد: اگر اسلامشهر، رباط کریم و لواسان را ببینیم، این شهرها بزرگتر می شوند و به طرف تهران می آیند و پایتخت را می بلعند. این برداشت غلطی است که می گویند تهران بزرگ می شود. در واقع تهران در محدوده خود باقی مانده و کسی حق ندارد یک سانتی متر از این محدوده پیش برود.
رئیس شورای شهر تهران با اعلام اینکه اگر می بینیم در آن سوی بزرگراه آزادگان مرتضی گرد پدید آمده مربوط به شهر تهران نیست، اظهار کرد: شهرداری تهران نمی تواند در امور این بخش دخالت کند و مرتضی گرد دهداری و تشکیلات دارد. البته انتقال پسماند این بخش را شهرداری انجام می دهد.
وی افزود: افزایش درصدی جمعیت شهر تهران نسبت به شهرهای دیگر کمتر است البته جمعیت روزانه به دلیل ورود افرادی از پردیس، پرند، کرج و دیگر شهرها به پایتخت برای اشتغال افزایش می یابد.
 
ساخت مسکن به مسائل سیاسی ربط ندارد
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در مسکن بحث چینی و غیرچینی نیست؛ گفت: در ساخت مسکن مهر نیز ترک ها در تهران مسکن ساختند و رفتند؛ ساخت مسکن به مسائل سیاسی ارتباطی ندارد بنابر این اگر بتوانیم مسکن بس ازیم قطعا خواهیم ساخت،از سوی دیگر باید به این موضوع اذعان کنیم که سرعت ساخت و ساز در کشور ما متأسفانه پایین است و برخی کشورها خصوصاً ترکیه جلوتر از ماست.
وی افزود: یک شرکت ترکیه ای در روسیه در حال ساخت مسکن است؛ چراکه روس ها اعلام کردند که دو ساله مسکن می سازند در حالیکه ترکیه یک ساله مسکن می سازد. در ایران موضوع حضور چینی ها بیشتر در حوزه سرمایه گذاری است و قاعدتاً اگر از نیروی انسانی و مهندسان ایرانی استفاده کنند، ارزان تر خواهد بود. همانطور که گفتیم هنوز جزئیات مشخص نشده است.
چمران در پایان با بیان اینکه بودجه حوزه حمل و نقل در سال قبل ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: در بودجه امسال برای حمل و نقل و ترافیک، تقریبا به اندازه کل بودجه سال گذشته اعتبار پیش بینی شده است.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: